Un blog despre explorare urbană şi despre conţinut interesant descoperit online (content curator).

vineri, 11 aprilie 2014

Vorba bănăţană






     Am ajuns în Banat cu dorinţa de a auzi graiu locului care mi-a părut melodios şi frumos dintotdeauna. Nu am auzit o boabă! Se vorbeşte rar şi în glumă. Mare păcat! Aşa că mai ascult din când în când înregistrări şi citesc poezii  în dialectul bănăţean. Aici: BANATerra

"Graiu blând şi cumpătat
Ca în dulşiele Bănat
Nu mai cred să se găsească“

     M-am pus zilele trecute să ascult din nou pentru că Alexandra Palconi  a lansat proiectul la care a muncit în ultimele luni - Prin Banat - şi mi s-a făcut dor de grai citind poveştile ei. În cadrul acestui proiect Alexandra va scrie povestea locurilor pe care le-a descoperit în plimbările ei prin provincie şi care nu trebuie uitate, va face itinerariul călătorilor curioşi şi ne va face cunoştinţă cu bănăţeni obişnuiţi din sate care mai au poveşti de spus despre locurile în care s-au născut.

     Este o colecţie de poveşti, de adrese, de momente din trecutul şi prezentul acestui tărâm cu atâta istorie. Este un proiect valoros pentru că adună pentru noi poveşti despre locuri şi oameni a căror istorie dispare din memoria generaţiilor. Sunt tot mai puţine amintirile, sunt tot mai multe ruinele! Banatul interbelic şi antebelic străluceşte, este prosper, este tolerant, este cosmopolit, este ceva ce trebuie să redescoperim, pentru că în ultimele decenii s-au schimbat atât de multe şi nu e voie să uităm de marea diversitate etnică (într-un secol proporţiile s-au răsturnat: minorităţile au devenit majorităţi), de influenţa habsburgică şi otomană şi de tot ce a încercat comunismul să îngroape, să distrugă, inclusiv spiritul oamenilor din aceste locuri. 

     Am citit cu drag toate articolele pentru că spun povestea unor familii de aristocraţi, a conacelor şi castelelor în care au locuit şi care a fost soarta lor după colectivizare. Mi-a plăcut mereu să citesc şi să aflu mai multe despre acea perioadă, empatizez foarte mult cu poveştile acestor oameni cărora le-a fost luat totul,  şi al căror timp, au considerat unii, pur şi simplu a trecut. În favoarea omului nou. 

     Oriunde ai locui în ţară, să ştii că ai aproape de tine locuri pe care trebuie să le vizitezi şi să le cunoşti şi ai responsabilitatea să nu le laşi să se transforme în moloz! După ce citeşti poveştile apărute până acum în Prin Banat, poţi să cauţi şi alte locuri speciale din ţară aici, pe Monumente Uitate, un alt proiect care îmi este foarte drag.

Intră pe site să citeşti poveştile! www.prinbanat.ro

Un comentariu:

  1. îmi place structura articolului şi modul în care ai ales să îl închei.
    m-ai făcut curios în legătură cu Banatul pe care încă nu l-am vizitat.

    RăspundețiȘtergere

Îmi spui şi mie la ce te gândeşti?