Un blog despre explorare urbană şi despre conţinut interesant descoperit online (content curator).

duminică, 15 decembrie 2013

Workshop-urile PRbeta


     În Timişoara, la sfârșitul lunii noiembrie, au avut loc workshop-urile PRbeta! Ele se adresează studenţilor din anii terminali şi absolvenţilor care sunt pasionaţi de comunicare online şi care doresc să acumuleze cât mai multe aptitudini şi informaţii despre cum să folosească new media în scopuri de promovare şi relaţii publice. Am fost selectaţi 15 studenţi, care am avut deosebita şansă să-i ascultăm pe următorii: Dragoş Alexa (luni), Alexandru Negrea (marţi), Alex Ciucă (miercuri), Ştefan Stroe (joi), Victor Kapra (vineri) şi Monica Jitariuc (sâmbătă).






     Am fost foarte bucuros că am fost selectat să particip pentru că am urmărit proiectul încă de la început şi mi-am dorit să particip la ediţia de anul acesta, a doua, în Timişoara. Cristina Puţan şi Oltea Zambori cu echipa de voluntari, au dezvoltat acest proiect foarte mult, care acum are trei componente (Conferinţele PRbeta, Workshops PRbeta şi PRbeta Talks +voluntariat) , cu aceeaşi direcţie: să pună tinerii absolvenţi, cei cu job-uri entry-level, şi chiar antreprenorii şi seniorii din companii la curent cu noile practici din comunicare, în special din zona online, să educe piaţa locală astfel încât să facă firmele locale mai curajoase pe partea de promovare şi investiţie în creaţie şi reputaţie.


     Mai departe vreau să reiau câteva sfaturi primite de la traineri, pe care le consider interesante şi utile. 


     Dragoş Alexa vine de la Cluj-Napoca, unde acum activează pe piaţa locală de comunicare. A avut o agenţie de publicitate, dar s-a orientat către freelancing: face consiliere şi are colaboratori cu care lucrează pe proiecte mai mari. Prezentarea a fost foarte interactivă, iar el foarte amuzant.

  • Prezentarea lui m-a făcut să fiu mai atent la avantajele cross marketing-ul (presupune să vinzi un produs la promoţie cu altul, asociat: ex. bere cu chipsuri, detergent de vase cu burete de spălat, maşină de spălat cu praf anticalcar etc.); Vine cu costuri mai mici de promovare, win-win pentru ambele părţi, este uşor de implementat şi este una dintre cele mai de succes strategii, ambele produse se promovează în acelaşi timp, sunt cele mai căutate la raft;
  • Ce îţi rămâne de făcut dacă intri pe o piaţă cu servicii şi produse asemănătoare? Să te baţi să fii primul la indicii top of mind şi share of mind! E evident, vrei să fii pe primul loc, nu? Primul loc la ce? Vânzări, notorietate(indicii de mai sus se referă la asta), premii? Trebuie să ne stabilim targeturi măsurabile;
  • USP-ul (unique selling proposition) trebuie să sublinieze clar ce te diferenţiază de concurenţă;
  • Promovarea unui produs poate fi subminată de un preţ incorect, de un stoc prea mic, de imposibilitatea de a evolua, aşadar omul de comunicare trebuie să fie la curent cu toate datele de la departamentul de marketing;
  • Ne-a amintit că a scris un ebook, despre producţia publicitară, care se poate găsi la această adresă;
  • Am avut timp să discutăm şi despre dezvoltare personală şi sunt bucuros să pot să vă spun că am rămas, în urma acestei prezentări, cu un lucru care îmi face foarte mult bine: am decis să ofer în fiecare zi un feedback pozitiv oamenilor cu care intru în contact, live sau online. Mai simplu, un mesaj cu "Ce treabă bună faci!" în fiecare zi. Vă sfătuiesc şi pe voi să faceţi random acts of kindness, pentru că vă apropie de oameni şi vă face mai fericiţi!

     Alexandru Negrea este Head of Facebook dept. la Agenţia Spada din Bucureşti, are o experienţă uriaşă în social media, făcută pe nişte comunităţi greu de manageriat: domeniu bancar - BCR România. Este şi blogger, trainer şi ethics stalker (online copyright warior with print screen as weapon).

  • Oamenii de comunicare au o responsabilitate strategică: de a comunica pentru o companie;
  • Trebuie să devenim mai curajoşi în social media, să ne asumăm opinii, să le facem publice, şi să experimentăm, înainte pe profilurile noastre şi apoi să folosim mai departe, pe pagini de comunități, reţetele de succes;
  • Apropo de reţete, ghiciţi care sunt paginile cu cel mai mare engagement şi cu cea mai mare creştere de fani? Sigur şi voi sunteţi abonaţi la cel puţin o pagină de gastronomie, cu reţete, home-made sau creaţii de cheff;
  • Recomandări: nu fiţi useri inactivi, care doar citesc, nici pasivi (ai crezut că dacă dai like ai scăpat?), dacă eşti activ începe să fie bine, măcar dai share la opiniile oamenilor pe care îi admiri, dar e important să atingi următorul nivel: power online user, cel cu opinii personale, care-şi construieşte brandul personal; Cu excepţia userilor inactivi, toţi pot fi măsuraţi! 
  • O strategie de social media are obiective măsurabile (traficul adus pe site, abonări la newsletter, vânzări online/offline, lead-uri, CPC-cost per client) şi obiective care nu se pot măsura (social recall, influenţarea deciziei de cumpărare, top of mind);
  • Firme din România, multe dintre ele, nu sunt pregătite d.p.d.v.financiar şi tehnologic să comunice pe reţelele de socializare;
  • Nu trebuie să avem ca obiectiv principal engagementul, ne interesează traficul pe site pe care îl poate aduce o pagină de Facebook, reputaţia brandului, customer care-ul, creşterea reacţiilor pozitive în legătură cu brand-ul sau produsele, vânzări sau lead-uri (adresele de contact ale fanilor pe care le deţii);
  • Când vorbim de NewsFeed-ul FB trebuie să ne oprim la trei puncte: greutatea paginii, dată de constanţa postărilor, afinitatea, dai like, share sau comentezi la postările unei pagini des, atunci noile postări vor apărea mereu pe newsfeed-ul tău şi timpul, adică durata de viaţă a postării, care în funcţie de engagementul imediat de după postare poate să ajungă la câteva zile(storie bump) sau la maxim două ore, dacă el lipseşte;
  • Mi-am amintit de acest quote din 2011 al lui Adam Ostrow în legătură cu diversitatea din mediul online:  "By the end of this year, there’ll be nearly a billion (azi cifra se apropie de 2 miliarde) people on this planet that actively use social networking sites. The (only) one thing that all of them have in common is that they’re going to die." E spusă în alt context, dar adevărul rămâne, că utilizatorii de reţele sociale au în comun doar faptul că sunt muritori conectaţi la internet, în rest, se împart în mii şi mii de categorii şi grupuri cu diferite interese. De aici vine importanţa de a targeta mesajele brandului către diferite publicuri separate de gen, vârstă, educaţie, ocupaţie şi aşa mai departe. Şi Alexandru asta ne-a recomandat, să folosim funcţia de targetare a postărilor şi să vorbim diferit cu publicuri diferite ale aceleiaşi pagini (diferenţe de gen, de educaţie, de vârstă, locaţie etc.);
  • Să rămâneţi în minte cu asta: Agresivitatea nu e răsplătită nici măcar de cei care sunt de părere cu tine! zice Alex. Aşa că mai moale cu hate speech-ul pe net şi mai mult cu argumente şi explicaţii calme pentru că e foarte important să ne ferim de crize de comunicare. 

   Alex Ciucă, bloguieşte pe hoinaru.ro şi este managing partner la Superior Media.

  • A avut prezentarea "Bazele comunicării online";
  • Vă imaginaţi, nu, că de una singură, comunicarea, nu poate salva o companie de la faliment?;
  • Nu uitaţi că avem o prezenţă online şi fără site personal sau corporate sau profiluri pe reţele de socializare. Atenţie la cum şi ce indexează motoarele de căutare (Google, Yahoo şi Bing);
  • A apărut social media, gata, migrăm cu tot conţinutul spre ele. Greşit! Trebuie să ne concentrăm promovarea pe mediile pe care le putem controla. Site-ul este încă foarte important şi trebuie mereu actualizat;
  • Am discutat despre real-time marketing şi cum doar o parte din campaniile ce primesc eticheta asta sunt autentice; 
  • Lucrul pentru care sigur mă voi lupta să-l obţin de la un viitor client este bugetul de interacţiune. Este o sumă de rezervă pe care o poţi folosi pentru situaţii de criză sau în alte împrejurări, pentru a implica brand-ul în proiecte şi campanii interesante care ar aduce earned media; 
  • Despre Twitter, care în RO are aproximativ 12.000 de conturi active: nu e neapărat nevoie să ai cont aici, dar e nice to have - ai posibilitatea să ajungi la lideri de opinie din mass media şi chiar poţi folosi platforma ca să-ţi găseşti clienţi cu ajutorul funcţiei search. 
  • Construim mereu reputaţia, fără pauze! The currency of social media is trust!;

     Ştefan Stroe, deţine în Bucureşti agenţia Incandescent şi se ocupă de proiectul brandambassador.ro.

  • Am discutat despre marketingul comunităţilor;
  • Bloggeri nu mai sunt doar lideri de opinie, ei devin încet încet canale media;
  • Comunitatea trebuie făcută în aşa fel încât oamenilor să nu le fie indiferent dacă ea există sau dispare, trebuie să fie originală, şi să aibă viziune astfel încât să-şi mai aibă rostul peste cinci ani, de exemplu, să aibă conțint de calitate care să fie util membrilor;
  • Ştefan zicea că, în comunicare, nu există zone gri, ori e albă, ori e neagră!;


     Victor Kapra, blogger pe victorkapra.ro şi consultant de comunicare.

  • Primul blog: picturile rupestre din perioada preistorică descoperite în peşteri;
  • Presa tradiţională nu mai controlează toate informaţiile. Social media nu poate fi controlată dar poate fi influenţată;
  • Reţelele sociale nu sunt o invenţie nouă, internetul doar le-a transformat, e spaţiul ideal pentru ele. Victor a dat exemplul scrisorilor lui Cicero care circulau prin tot imperiul roman: " Îmi spui că mesajele pe care ţi le-am trimis circulă acum peste tot. Nu mă deranjează pentru că eu însumi le-am dat voie unor cunoscuţi să le copieze şi să le dea mai departe." Observaţi? Mecanismul este acelaşi, numai că totul se întâmpla mai lent;
  • Social media = conversaţie (listening, learning, sharing);
  • Consumatorul e cel mai bun consultant. - studiu de caz: MyStarbucksIdea;
  • Trebuie elaborate social media guidelines care să arate ce li se permite fanilor să facă pe conturile de reţele sociale ale brandului, ce li se permite angajaţilor din departamentul social media dar şi celorlalţi angajaţi ai companiei care elaborează un astfel de document. Aici aveţi o listă de exemple;

     Monica Jitariuc, Managing Partner la agenţia The Practice

  • Când ai un client nou trebuie să elaborezi imediat harta publicurilor (stakeholder map);
  • Advertisingul lucrează doar cu consumatorii, PR-ul se ocupă de toate publicurile;
  • Dacă ai client pe zona Corporate PR ai de lucrat pe CEO visibility (omul/managerul) care are o influenţă de aproximativ 20% în imaginea companiei, apoi te ocupi de financial communication (imaginea companiei ca angajator) şi de CSR (diferită de filantropie, faci strategii pentru comunităţi, care sunt compatibile cu brandul tău);
  • Cum te faci vizibil? În ordine crescătoare: comunicatul de presă, direct mailing-ul, PR blitz-ul, evenimentul de PR, campanii cu bloggeri;
  • A şi glumit puţin: Moise a despicat o mare şi a obţinut două rânduri în Biblie. Tu cu o lansare de bere ce aşteptări ai?
  • Marketing-ul este pentru a vinde produse, PR-ul este pentru a înconjura produsul de prieteni.
  • Strategia de comunicare are anumiţi paşi obligatoriu de parcurs: înţelegerea obiectivului campaniei, cercetarea (harta stakeholderilor, ce publicaţii folosim, obiceiuri de consum, conversaţia cu clienţii, analiza produselor şi a comunicării competiţiei) strategia, conceptul creativ (abia acum) şi tacticile;
  • Într-o situaţie de criză întrerupi toată comunicarea brandului cu excepţia celei de criză;
  • Faci un audit de criză în urmă căruia elaborezi un manual de criză;

     Dacă eşti student şi mai auzi de evenimente PRbeta să mergi neapărat, şi unde ţi se cere, să-ţi pregăteşti serios "candidatura", pentru că doar celor mai serioşi li se dă şansa de a învăţa atât de multe lucruri pe gratis, de la cei mai buni profesionişti din domeniul comunicării. Sper că articolul a fost util şi ţi-a deschis apetitul pentru şi mai multă documentare despre temele discutate. Spor! 

3 comentarii:

  1. Foarte frumos material, Tudor. Dacă nu aș fi participat deja, cu siguranță un articol ca acesta m-ar fi convins să o fac. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi aici am scris doar despre o parte din lucrurile pe care le-am învăţat acolo! Nu am mai scris despre experienţa lucrului în echipă la proiecte, despre ideile bune, proaste, amuzante sau ciudate care ne-au venit...

    A fost o experienţă din care am învăţat foarte multe şi pe care i-o doresc fiecărui student!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, au fost tot felul de provocări plăcute și neplăcute. Pentru mine cea mai mare a fost public speaking :)) A fost o experiență minunată în care am cunoscut oameni frumoși. Sfătuiesc și eu toți studenții care au posibilitatea să se înscrie, să o facă!

      Ștergere

Îmi spui şi mie la ce te gândeşti?