Un blog despre explorare urbană şi despre conţinut interesant descoperit online (content curator).

duminică, 6 octombrie 2013

Şcoala de Advertising: prima ediție




Prima ediție a Școlii de Advertising s-a terminat și mă simt câștigat mai ales cu experiența muncii în echipă, cu studiile de caz pe care am lucrat la cursuri, cu experiența practică împărtășită de cei cinci traineri și cu ocazia oferită de a face un plan de promovare care să meargă, pentru un client real. În primul rând a fost nevoie să asimilăm multe informații noi într-un timp scurt și să lucrăm cu ele, apoi e dificil să renunți la obiceiuri proaste pe care ți le-ai format în facultate, printre ele stabilirea unui buget uriaș fără legătură cu realitatea, că doar e de unde și idei fanteziste - "avioane" le-am spus noi - care sunt greu realizabile sau clientul le respinge din start, pentru că nu i se potrivesc sau pur și simplu nu le agreează.


Câteva lucruri importante reţinute în prima săptămână.

      Prima săptămână a fost dedicată unei introduceri în noțiuni de publicitate. Am vorbit despre joburile dintr-o agenţie de publicitate şi m-am bucurat să aud că majoritatea au un responsabil de PR, dar mi se pare la fel de atractivă şi activitatea media-plannerului care e responsabil de elaborarea strategiei media pentru  o campanie de promovare. 

    Mi-a prins foarte bine să aflu mai multe detalii din culisele conferinţelor de presă, a evenimentelor şi a unor campanii de succes organizate de Atu Advertising. S-a subliniat importanţa bazelor de date cu contacte, pe lângă faptul că trebuie să fie cuprinzătoare şi bine construite din punctul de vedere al publicului ţintă, e infinit mai important ca ele să fie mereu actualizate, altfel îşi pierd foarte repede valoarea pentru că e mare "traficul" în toate tipurile de organizaţii. 

       În ceea ce priveşte sponsorizările, iarăşi, am avut de ascultat şi învăţat: atunci când organizezi un eveniment şi cauţi sponsori sau parteneri tu defapt vinzi avantajele evenimentului şi nu trebuie să te milogeşti nimănui, trebuie doar să îţi alegi un partener care are acelaşi public ca şi tine. Trebuie să faci analiza intereselor sponsorului pe care ţi-l doreşti şi să vezi cât de importantă e comunicarea pentru manager, iar tu îi oferi acces la un public pe care nu îşi permite să-l piardă. Dacă ar aplica această tehnică toţi cei care au nevoie de sponsorizări, evenimentele s-ar organiza mai uşor şi în timp ar educa firmele şi nu ar mai fi atât de categorice cu refuzul pe care îl primesc foarte mulţi. Dar în schimb nici pentru organizatori nu e recomandat să ia la rând toate firmele de pe bulevard, trebuie să aibă în comun publicul, cu potenţialul sponsor.

      La un moment dat ne-am organizat în echipe şi am început să lucrăm la organizarea unui festival. Ulterior echipele s-au despărţit în potenţiali sponsori şi organizatori. Scopul exerciţiului era să ne folosim de tehnicile de vânzare prezentate de către domnul Cristian Duţu (FEAA) şi Mihaela Purec (Atu Advertising) pentru a obţine cât mai multe avantaje pentru festival din partea sponsorului. Procesul de vânzare începe cu prospectarea pieţei, apoi contactarea clienţilor, întâlnirea cu respectivii, ca apoi să se treacă la ofertare. Să spunem că până aici nu e chiar atât de greu, dar totul se complică la rezolvarea obiecţiilor clientului şi la negocierea propriu-zisă, pentru că vânzătorul poate rata multe contracte până să stăpânească rezolvarea obiecţiilor clientului şi o negociere finală cât mai avantajoasă pentru el. Numai experimentând diverse tehnici, şi apoi alegând ce ţi se potriveşte personalităţii tale sau situaţiei vei putea oferi soluţii bune pentru obiecţii legate de preţ, de timp sau concurenţă şi vei învăţa să pui întrebările bune care să lămurească contradicţii între afirmaţii, ca să orientezi discuţia acolo unde îţi doreşti, ca să eviţi un răspuns într-o chestiune delicată sau pentru orientarea gândirii clientului şi trezirea curiozităţii. Criza a făcut antreprenorii foarte reticenţi şi doar dacă cercetezi foarte bine nevoile clienţilor ai şanse mari să vinzi publicitate. Domnul Sorin Prada (FEAA) ne amintea în alt context să nu ne îndrăgostim de produsele pe care le vindem deoarece afectează procesul de vânzare, pentru că scopul e să oferim soluţii, nu produse. 

      Managerii agenţiei, Ştefan Vădineanu şi Mihaela Purec, au povestit despre greutatea cu care câştigi un client, despre perseverenţa şi munca prelungită ani de zile pentru un client important, dar sunt satisfacţiile şi victoriile cele care contează, pentru o agenţie asta se traduce în portofoliu cu clienţi. Cu cât mai mari cu atât mai bine.

    Cu Anca Milovan (FEAA) am vorbit despre copywriting, alegerea numelui şi sloganelor/sloganurilor (am rămas de acord că ambele sunt corecte) pentru organizaţie şi cum trebuie să transmiţi informaţii clare prin fiecare rând pe care-l scrii. O prezetare reuşită şi amuzantă, mai ales că s-au pomenit slogane cam vesele pentru firme de pompe funebre: "Ştim că sunteţi morţi după noi!"

Foarte puţin despre a doua săptămână

        Am ajuns marţi dimineaţa la Văliug, o localitate cunoscută aici în vest pentru un baraj foarte căutat vara dar şi pentru apropierea de Munţii Semenic. Ne-am ascuns de ploaie pentru următoarele două zile în pensiunea primitoare. Am făcut testul Belbin (link download) pentru munca în echipă ca să vedem ce aptitudini avem şi să se facă cele două echipe de câte cinci persoane. Am pornit de la ideea că proprietarul pensiunii este interesat de promovare şi am început chestionarea, ca să-i aflăm nevoile. Am putut pune fiecare grupă câte zece întrebări, am risipit vreo şase pe chestiuni neesenţiale. Ca să compensăm ne-am pregătit mai bine pentru a doua sesiune de întrebări. Apoi pe baza evaluării situaţiei pensiunii şi a nevoilor clientului nostru am început să facem planul de promovare. 

       La sfârşitul celei de-a doua zile s-a ajuns la prezentare unde iar ne-am descurcat cum ne-am descurcat, dar important a fost să-l vedem pe client receptiv la o mare parte dintre ideile noastre. A fost de mare ajutor analiza lui Ştefan şi a Mihaelei după fiecare pas. Ni s-a explicat foarte clar şi cu scopul de a ajuta, ce greşeli am făcut, ce oportunităţi am pierdut şi ce semnale am ratat. După ce ne-am întors în Timişoara, cu promisiunea către proprietar de a încerca să implementăm planul propus, am avut prezentarea finală în faţa "juriului" care nu ne-a ţinut în suspans, din fericire, la fel de mult ca Pavel Bartoş la TV şi au anunţat echipa câştigătoare. A noastră! Au mai urmat nominalizările pentru job-uri. Am fost aleşi şase din zece pentru a ni se propune un job la agenţie. 

      Mie mi s-a părut fiecare lucru spus foarte instructiv şi am vrut să ştiu cum au văzut cele două săptămâni şi colegii mei. Toma a învăţat multe lucruri noi despre advertising şi e convins că tinerii pot veni oricând cu soluţii creative, Laura spune tot despre persoanele creative, că sunt foarte valoroase pentru orice colectiv pentru că schimbă des lumea prin inovaţie. Alina a învăţat un lucru important în vânzări: adaptează-ţi discursul în funcţie de timpul acordat de client sau alţi factori şi să fi mereu pregătit pentru situaţii neaşteptate. Cu toţii ne-am convins iar că părerea unora e departe de realitate când spun că PR-ul şi copywriter-ul nu lucrează nimic şi sunt plătiţi să stea degeaba. A fost o-super-faină-primă-ediţie a Şcolii de Advertising!

                                                             
        

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Îmi spui şi mie la ce te gândeşti?